Tehokkuus – nykyajan kirosana

11.1.2022      Hyvää alkanutta vuotta!

Uuden vuoden alkaessa olen paljon pohtinut mennyttä ja tulevaa, eläen kuitenkin tätä päivää. Miettinyt koronan vaikutusta tuleviin aikoihin työnantajan näkövinkkelistä, taivastellut polttonesteiden hinnan nousua, ihmetellyt lakkoilevia teollisuuden ammattien työntekijöitä; me hoitoalan ihmiset kun emme voi lakkoilla saadaksemme korkeampaa korvausta tekemästämme työstä. Kohtuuttomaksi ei voi yrittäjäkään palveluidensa hintoja nostaa, jos toisaalta elääkin täytyy ja kulut yritystoiminnassakin on katettava

Tänään kävin keskustelua, joka hämmensi minua entisestään. Tehokkuus on päivän sana, ollut jo useamman vuoden, ehkä vuosikymmenen ajan. Joka paikassa vannotaan tehokkuuden nimeen. Kaiken täytyy olla tehokkaampaa huomenna kuin tänään, kaikessa täytyy tehdä enemmän tulosta, jokainen työtehtävä mitoitetaan siten, että sen on täytettävä tietyt ”tehokkuusluvut”. Törmäsin vanhaan tuttuun, entiseen työtoveriin, kaupan alan rautaiseen ammattilaiseen, joka kysyi mahdollisuutta tulla meille töihin, oppisopimuksella hoiva-avustajaksi. Koulutus alkaisi ensi syksynä.

Oli todettava, että tässä vaiheessa en osaa ajatella syksyä, koska tuo hyvinvointialue- ja sote-kuviot on niin kesken, että tulevasta ei voi varmaksi sanoa omalta osalta mitään. Ja sen jälkeen oli kysyttävä, että siis oletko aivan varma, että haluat hoitoalalle? – Onko kaupan alakin tuossa jamassa?

Ja sitten tuli se tosiasia, että mitä nykypäivän kassatyö kaupassa on. Kassalla lasketaan asiakkaan läpimenoaikaa. Lasketaan asiakkaan palveluun käytettyä aikaa. Korvassa on jatkuvasti kuuloke, josta tulvii kysymyksiä, vastauksia, ohjeita jne. ilman, että sinulla itselläsi olisi yhtään kysymystä, vastausta tai tarvetta ohjeelle. On ”todo-listat” joiden tehtävät tulee tehdä vuoron aikana. Ns. multitaskausta jatkuvasti; teet useampaa asiaa yhtäaikaisesti. Inhimillisyys häviää, sinun pitäisi toimia kuin kone. Älä vain ota paapalta kolikoita maksuna, koska kassan läpimenosekunnit kärsii kolikoita laskiessa!! WHAT!!!

Meidän firmassa multitaskauksesta puhutaan silloin, kun käydään hakemassa lounasravintolasta kolmelle asiakkaalle lounaat yhtä aikaa; se kun säästää aikaa siinä kohdassa. Periaatteessa puhelimeen ei vastata asiakaskäynnillä, se aika kun on sen asiakkaan aikaa, jonka luona ollaan ja asiakas maksaa jokaisesta minuutista.

Tuntuu kovin kohtuuttomalta, että kaikkialla iskee vasten kasvoja tuo tehokkuus. Tai ei kaikkialla. Itse olisin toivonut tehokkuutta siinä, että olisin voinut käydä omassa terveyskeskuksessa ottamassa kaksi injektiota, jotka sairauden tutkimusten vuoksi jouduin käydä kahtena eri päivänä hakemassa keskussairaalasta. Ei siinä muuten mitään, mutta matka suuntaansa 63 kilometriä ja töitäkin pitäisi yrittäjän tehdä. Toivon, että tuleva hyvinvointialue ja sen tuomat hyvät asiat korjaavat tämän epäkohdan ja terveysaseman ammattilaiset voivat pistää ko. injektiot jatkossa ja tätä kautta tehokkuus toteutuu ja paranee.

Paljon olen miettinyt sitä mihin kaikkeen pitäisi ryhtyä, että pystyisi edelleen toimia työllistävänä yrittäjänä Keurusseudulla. Lopputulema ei vielä ole valmis, mutta verkot on heitetty vesille. Tulemme olemaan mukana alueellisessa saattohoitoa ja palliatiivista hoitoa kehittävässä verkostossa. Asiakastyötä jatkamme samalla hyväksi havaitulla tavalla, kiireettömästi, asiakkaan näköistä arkea tehden. Tehokkuus sanan siinä merkityksessä, mitä julkisesti puhutaan, ei istu meidän arkeemme. Tehokkuutta kun voi olla niin kovin monenlaista. Vanha hyvä sanonta, ”vie mennessäs, tuo tullessas” pätee ihan arkiajattelussa ja työnteossa.

Lupaan tänä vuonna kirjoittaa mieltä askarruttavista asioista enemmän, asioita joista löytyy mielipiteitä laidasta laitaan, mutta tuppaavat jäämään aina isompien varjoon! – Kati –



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *